رک plc

به طور کلی رک 300 فقط دو نقش ایفا میکند یک نگهداری از ماژول ها و دیگری اتصال زمین ماژول ها. ماژول های مختلف PLC روی رک قرار می گیرند.در S7-300 رک از جنس آلومینیوم است . کارت های روی آن از چپ به راست نصب می شوند. رک به جز اتصال به زمین هیچ ارتباط الکتریکی بین ماژول ها ایجاد نمیکند چون باس ارتباطی ندارد.
در RACK300 به منظور برقراری ارتباط بین ماژول های مختلفی که روی آن نصب می شوند از یک کانکتور موسوم به BUS CONNECTOR که در برخی موارد BACKPLANE CONNECTOR نیز گفته می شود استفاده می گردد این کانکتور قبل از نصب هر ماژول پشت آن قرار می گیرد تا کارت بعدی پس از نصب روی باس قرار گیرد.
بدیهی است اگر ماژولی را از وسط باس خارج کنیم ارتباط بین کارت های باقی مانده در دو طرف قطع خواهند شد در حالی که در S7-400 که رک به صورت ریل نیست و مجهز به باس است این مشکل وجود ندارد.
وقتی ماژول ها روی رک نصب می شوند قسمت فلزی پشت کارت که برای اتصال زمین است با بدنه ریل تماس پیدا می کند با زمین کردن ریل تمام ماژول ها به زمین متصل خواهند شد. هر ماژول روی رک فضایی را اشغال میکند که به آن اسلات گفته می شود. در عمل روی رک هیچ محلی به عنوان اسلات شماره گذاری نشده است و می توان اولین کارت را در هر نقطه ای نصب نمود ولی بقیه کارت ها به ترتیب پس از آن نصب خواهند شد در S7-400 اسلات ها شماره گذاری شده و بایستی در هنگام نصب مراعات شود. در عمل برخی کارت ها باریک تر و برخی دارای عرض بیشتر هستند ولی هر دو در S7-300 فقط یک اسلات را اشغال می کنند. در حالی که در S7-400 کارت های عریض تر در عمل و نیز در پیکر بندی HW CONFIG دو یا حتی سه اسلات را اشغال می نمایند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *